BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Kak Sayang Abah

Lilypie Angel and Memorial tickers

Thursday, December 22, 2011

ComeBack

Lama jugak x update blog ni , bukan apa malas, malas nak menaip.. apa yang nak diluahkan kini hanya kepada Allah ..namun kadangkala hati ini memberontak nak mengadu, nak bercerita tapi x tahu kepada siapa,kepada mak, x nak bebankan mak, kepada kawan2, mungkin boleh tp tdaklah banyak... Dah lama abah tak da, tapi percaya atau tidak, sampai hari ini, sampai saat ini, sampai detik ini, sedikit pon tak pernah hilang diingatan, segalanya masih segar..Ya Allah redhakan hatiku abah pergi takkan kembali...

Sunday, August 14, 2011

Ramadhan Terakhir

Sepinya ramadhan ini tanpa abah
Tak sangka Ramadhan tahun lalu , ramadhan terakhir kak bersama abah
Segalanya dalam perancangan Allah , kalau la kak tahu ramadhan lepas adalah ramadhan terakhir kak bersama abah , akan kak manfaatkan sebaik mungkin..tapi tahun lepas kak balik beberapa hari ja sebelum raya , macam2 abah beli untuk buka posa kalau kak balik..ok la selamat berbuka puasa..mencoret ini saja dah menitis air mata ..cukuplah ..

Sunday, August 7, 2011






Ya Allah, aku tdk mengharap apa-apa kecuali redha-Mu.


sucikanlah diriku zahir dan batin dan temukanlah diriku


dgn hmbaMu yg soleh utk menjadi pendamping dan imamku


demi meraih redhaMu

Sunday, July 24, 2011

suka duka kehidupan

Dah lama rasanya tdak mencoret disini, cuba untuk berlari dr perasaan sedih, cuba untuk lari dari perasaan duka.. Hari ini genap 99 ari aku hidup tanpa abah, genap 99 hari aku tdak mendengar suara abah, genap 99 ari segalanya berubah dalam hidup aku dan keluargaku..Terasa baru semalam bersama abah..Rindu pada abah tak pernah hilang walau sedikit.. Kesibukan tugas harian sbaga seorang guru sedikit sebanyak dapat mengurangkan rasa derita di hati ini.. Tapi hanya Allah yang tahu perasaan ini.. Semoga segalanya bejalan lancar dikemudian hari dan dapat meneruskan hidup seperti biasa seperti ketika abah masih ada..Setelah hampir dua bulan aku memikul tanggungjawab sebagai seorang guru, baru dapat aku rasakan betapa beratnya tugas ini dan betapa mulianya kerjaya ini. Manakan tidak , seorang guru sanggup berhempas pulas mengajar anak muridnya sedangkan seorang murid belum tentu sedar dan menghargai jasa guru. Seorang guru akan mengukir senyuman yang indah sekiranya pelajar dibawah didikannuya dapat memahami apa yang diajar dan dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Inilah yang dapat aku rasakan sekarang. Alhamdulillah , syukur kepada Allah aku masih dipanjangkan umur merasai rasanya menjadi seorang guru walaupun hanya sebaga guru praktikal. Sangat2 terkilan kerana abah tak sempat untuk mendengar segala cerita2 aku, x dapat melihat anknya ke sekolah sebagai seorang guru. Mungkin abah dapat lihat kak dari jauh..Semoga abah seronok disana, semoga abah tenang disana dan ditempatkan bersama orang2 beriman.. Kak sayang abah sangat2 ..

Monday, June 27, 2011

Abah, kak rindu sangat2 kat abah
Kak x sangka abah pergi begitu cepat
Kak x besedia langsung utk kehilangan abah
Abah ,
Kak dah hilang tempat nak bercerita
Dulu, abah la paling excited kalau dengar kak cerita
Semua benda kak cerita kat abah,
abah dengar tanpa jemu
Abah
Kenapa abah pergi terlalu awal
Sangat perit kak nak terima apa yang jadi ni
Sakit sangat2 abah .....

Tuesday, June 21, 2011

:(

sepi :(

rindu :(
hanya Allah yang tahu
x dpt nk d ungkapkan dgn kata-kata

Monday, June 20, 2011

derita

bibir mengukir senyum
gelak tawa sentiasa
siapa tahu hati merana
siapa tahu hatiku hiba
siapa tahu hatiku menangis..
abah, kak rindu abah ..tersangat rindu
sampai hari ni kak belum padamkan lagi nama abah dalam henset kak
bila telefon bunyi terpapar nama " abah "
kak harap sangat bila kak angkat telefon kak dapat dengar suara abah macam selalu
kak tau itu mustahil....
Ya Allah, kuatkan imanku

Monday, May 23, 2011

Jasa Ayah

Tangisan anak kecil menggetarkan jiwa ayah
Tiada rasa beban
Tiada rasa susah
Pada mata ayah
Tergambar harapan besar
Terbayang masa depan yang indah

Keceriaan jelas terpancar di mata ayah
Tatkala anak menghadiahkan kecermelangan
Kegembiraan jelas terpancar di raut wajah ayah
Tatkala anak menjejakkan kaki ke menara gading

Sanggup bersusah demi anak
Sanggup bermandi peluh demi anak
Tiada rasa susah
Tiada rasa beban
Demi anak
Segalanya sanggup dilakukan

Kegembiraan jelas terpancar di wajah ayah
Tatkala anak ingin pulang ke kampung
Tiada rasa susah
Tiada rasa beban
Demi anak
Sanggup hilangkan rasa mengantuk
Demi menjemput anak di subuh hari

Kini
Ayah pergi
Belum sempat anak berbakti pada ayah
Belum sempat ayah merasa keringat anak
Belum sempat ayah melihat anak menggenggam ijazah
Setiap jam
Setiap minit
Setiap saat
Terbayang wajah ayah
Jasa ayah
Takkan dilupa hingga hujung nyawa

Friday, May 20, 2011

Abah sentiasa muda di mata kak

Abah pergi di saat rambut belum beruban
Abah , setiap semester bila result keluar kak akan terus bagi tau abah
Abah, kak betul2 rindukan abah...tersangat rinduu

Tuesday, May 17, 2011

Adik-adikku sering bertanya bila aku nak balik kampung ?

dulu, pantang cuti cepat2 aku nak balik kampung . Abah pon cepat2 tanya bila nak balik. Abahla orang paling risau pasal tiket aku. Sebulan lagi nak balik pon setiap hari bila aku telefon dia akan tanya " kak beli tiket x lagi "..Bila aku x beli2 jugak kmudian tket abes , kena la marah dengan abah , " tu la habaq awai dah suruh beli x beli2 "..Sekarang segalanya berubah , aku rindukan sikap prihatin abah , segalanya tentang abah ..rindu sangat2..

Monday, May 16, 2011

Jasa Guru

Begitu pantas masa berlalu , segalanya berlaku dengan cepat sekali , siapa sangka hari ini aku menyambut hari guru sebagai seorang guru walaupun hanya sebagai seorang guru praktikal. Masih terbayang-bayang suasana sewaktu aku masih dibangku sekolah. Kenangan bersama kawan-kawan, suka duka bersama rakan tak akan terpadam diingatan sampai bila-bila. Jasa guru mendidikku sehingga aku kini berdiri dihadapan pelajar seperti mereka sebagai seorang guru. Kerjaya sebagai seorang guru bukanlah mudah, ada pelajar yang dapat terima kita dan ada juga tidak, tetapi jasa seorang guru tidak ternilai. Terlalu banyak kenangan bersama cikgu yang aku x dapat lupakan sehingga kini dari waktu aku tadika, sekolah rendahm sekolah menengah dan universiti. Antara memori2 bersama guru yang masih kuingat sehingga kini

Cikgu Azizah

Pelajar-pelajar panggil cikgu zah. Cikgu Zah mengajar aku Bahasa Melayu tingkatan 4 dan tingkatan 5 . Cikgu Zah terkenal dengan dendanya. Akulah antara pelajar yang selalu kena denda dalam kelas cikgu ni. Sebab utama aku selalu kena denda adalah lupa bawa buku latihan. Kerap sangat lupa. Ingat dah letak dalam beg , ikut jadual betul2 tapi bila cikgu minta nak tengok buku , buku tak ada . Mulalah gelabah. Pernah sekali tu aku sorang kena berdiri kat depan kelas. Berdiri atas kerusi pun pernah. Berkat usaha cikgu mengajar , keikhlasan cikgu mengajar , Alhamdulillah aku dapat A dalam BM SPM.

Cikgu Aminah Zuriah

Cikgu minah ajar Add Math. Walaupun lebih separuh dari budak2 kelas aku dulu tak suka Add Math . Tetapi aku sangat suka subjek ni. Ramai orang cakap Add Math susah , payah nak skor. tetapi kita tak boleh ikut cakap orang , setiap orang ada kebolehan masing-masing. Cikgu Minah selalu suruh buat latihan yang banyak. Aku ikut semua yang cikgu suruh . Alhamdulillah A1 dalam tangan untuk SPM. Terima Kasih Cikgu. Jasa cikgu tak akan saya lupa sampai bila-bila

Cikgu Zaharah

Cikgu Zaharah tak mengajar aku , tapi membimbing aku dalam pertandingan Bahas Ala Parlimen . Cikgu Zaharah seorang yang sangat bersemangat . Aku tak pernah masuk pun bahas sebelum ini iaitu pada tahun 2006, dan apabila dilamar oleh cikgu Zaharah untuk wakil sekolah , aku cuba walaupun terdetik juga kebimbangan kerana pada waktu itu peperiksaan SPM semakin hampir. Pelbagai kerenah aku sepanjang pertandingan tetapi cikgu tetap sabar. Alhamdulillah pasukan bahas kami telah memenangi juara daerah pada waktu itu. Menitis air mata cikgu kerana last sekolah kami menang adalah pada tahun 1989, secara kebetulan cikgu Zaharah yang menyertai pertandingan bahas pada tahun tersebut. Takdir Allah , kami yang lahir pada tahun 1989 mengharumkan kembali nama sekolah dalam pertandingan bahas. Terima Kasih Cikgu

Banyak lagi memori bersama cikgu yang masik segar diingatan sehigga kini. Ramai lagi cikgu yang tetap aku ingat sehingga sampai hari ini. Terima Kasih cikgu. Jasa cikgu tidak ternilai. Selamat Hari Guru Untuk Semua Insan Yang bergelar Pendidik

Friday, May 13, 2011

cuba untuk tidak menangis lagi

Aku kuat
Aku x lemah
Stop Menangis
Jangan lagi Menangis
Jangan lagi mengalirkan air mata
Stooopppp menangis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Entah mengapa hatiku rasa tersentuh sangat
Rasa sedih sangat sejak akhir-akhir ni
Mudah pulak terasa hati
Mungkin kerana terlalu rindu kan abah
Terlalu rindukan mak
Terlalu rindukan adik-adik
Ya Allah x tertanggung rasa rindu ini
Andai aku tidak kuat , pasti aku rebah tersungkur , lemah longlai
Hanya pada Allah tempat ku mengadu
Kadang2 rasa sepi sangat
Rasa sunyi sangat
Walaupun ada ada kawan2 ...


abah!!!!!!

dulu, apa2 kak buat semua kak cerita kat abah
abah pendengar yang baik
abah dengar apa2 pun yang kak cerita
kak excited sgt cerita kat abah
sekarang kak dah start praktikal
dulu, abah semangat sgt kalau kak cerita sal nk praktikal
sal masa depan kak, pasal masa depan keluarga kita
macam2 abah berangan
abah, kak rindu sgt kat abah

Wednesday, May 11, 2011

student : cikgu, soalan ni salah , jwapan x da dlm pilihan jawapan ..
cikgu : kamu la yg salah kira
student : betol dah sy kira
cikgu : jawapan ada dlm ni ja
student : try la cikgu kira
ambooi2 kiralah sndiri

Tuesday, May 10, 2011

terbayang satu wajah penuh cinta penuh kasih
terbayang satu wajah penuh dengan kehangatan
terbayang satu wajah tiada erti penat lelah
terbayang satu wajah penuh dgn harapan
mak dan abah...tiada ganti walau seribu pengganti

sekolah lagi

Hari ni hari ketiga melangkahkan kaki ke sekolah sebagai seorang guru
Debaranya masih terasa
mungkin kerana masih baru ditempat baru dan bersama kwn2 baru
Bangun ke sekolah seawal yang boleh
mengalahkan student asrama
bukan apa, dalam rumah ni ada 5 org cikgu dan 1 bilik air
jadi nak x nak kena la bangun awal
kalau x , x mandi plak cikgu ke sekolah
Hari ni, sampai2 sekolah dapat relief kelas bg pkul 10.40
bedebar plak rasa even jaga exam ja
terus rasa nak muntah dan x lalu nak makan hahaa , parah macam ni
hari ni berlalu dengan baik
semoga hari2 selepas ini terus baik
Dipermudahkan urusan ..Insyaallah

Monday, May 9, 2011

Bedebar

Hatiku berdegup kencang tatkala kaki melangkah masuk ke kelas
Hatiku tak keruan , bingung dan tertanya tanya , apakah perkataan pertama yang perlu ku keluarkan
Sebundle kertas soalan exam kupegang erat
" Assalammualaikum " kuucapkan , lantas terus ke meja guru
Dengan Sopan seorang pelajar bangun
Dan mengucapkan
" Assalammualaikum Cikgu ..Selamat Sejahtera Cikgu...
Satu Per Satu ...
Biar pun hanya menjaga exam, tapi debaran ibarat diriku yang akan mngambil exam
Pelajar bising ku biarkan
Tanganku bergetar
Entah mengapa jadi begitu
Lantas aku memandang ke papan putih
Tertera

Bahasa Melayu II
10.30-1 PM

Tapi jam telah menunjukkan jam 10.40
Lantas dengan cepat aku mengedarkan kertas exam dari meja ke meja
Guru Penolong kanan datang ke kelas terus memberi arahan kepada student
" Cepat2 mulakan kita dah lewat"
Lantas pelajar2 pon mula mnjawab exam
First Kelas, walaupun jaga exam
Hatiku sgt bedebar
Melihatkan student2 yg besar dr ckgu hahaha

Wednesday, May 4, 2011

Abah
Kak rindu sangat2 dekat abah
Rindu sangat
Hanya Allah penghubung rindu kak

activity @ keratong 2

Dari pagi sampai petang keluar rumah smalam
Pagi2 lagi dah bangun
Siap2 temankan sepupu aku ke kuantan
2 jam tunggu dekat luar sementara dia nk abes exam
Boring x tahu nak cakap la
Lepas tu g giant kuantan
beli2 barang utk prktikal
lepas2 bli barang lidah ni terasa plak nak makan mee tomyam
singgah lah dkt claypot
panas2 lagi tomyam
awal2 punya lah pecah liur nak makan
last2 terlalu pedas dan panas tomyam yang masih berasap tu dtnggalkan mcm tu je
too hot
Lepas ke kuantan ke pekan
amik sedara sbb jumaat ni nak wat kenduri tahlil untuk abah
sampa umah sedara tu ..langkah kanan die ajak makan nasi
ada tomyam pulak tu hehe..kalau dah rezeki nak masuk mulut x kan kemana


Tuesday, May 3, 2011

ayam hutan

Kali pertama makan ayam hutan
X tau lah apa bezanya dengan ayam2 yang lain
Asal ayam ja, makan ja lah
sedap..gulai ayam hutan dengan betik
layanan istimewa betol datang umah mak long ni
setiap masa suh makan
makan itu
makan ini
pagi2 buta lagi dah tanya

" mira makan ayam hutan x "

terus jawab

"makan2"

mak long pon cakap, " ha kalau makan , satgi mak long masak ayam hutan na"

so, kita pon makan ja lah dah org masak hehe

Monday, May 2, 2011

;(

Abah ,
Murni cakap tadi murni bawa adik p kubur abah
Adik nak sangat p kubur abah ,
Sampai2 kat kubur abah
adik cakap

" abah, bangunla ..adik mai ni "

huhu

sedihnya Ya Allah

Abah,
Kak ada kat umah mak long pun setiap hari air mata kak menitis rindu kat abah
Kalau kak balik rumah, tengok rumah kita kosong lagi kak bertambah sedih
Tapi, kak tetap akan balik
Kak janji akan jaga mak dan adik2 selagi kak bernyawa
Abah, rindu sangat3 abah ...
Susah nak hidup tanpa abah
Tapi apakan daya takdir Allah
Abah x kan balik
Kak Redha ...



Saturday, April 30, 2011

Abah
Adik asyik cari abah
Adik selalu tanya
Mana Abah ?
Setiap hari adik tanya
Adik cakap dia nak p ambik ubat dengan abah
Kesian adik , kecik2 lagi dah jadi anak yatim
Adik masih perlukan kasih sayang abah
Tapi apakan daya
Allah lebih sayangkan abah
Sedih dengar muni cakap
Dia balik umah kita
Sunyi sangat
Dia rasa macam abah ada lagi
Abah,
Kak bukan x nak balik umah
Tapi kak belum sedia
Kak perlukan masa
Memanglah selamanya sampai bila2 pon
Kak x dpt lupakan abah
Tapi cuma boleh kurangkan rasa rindu itu
Semoga abah tenang di sana

Friday, April 29, 2011

activity @ keratong

Alhamdulillah, petang semalam sampai pahang
umah mak long aku
dah lama nak datang
dari kecik2 dulu lagi
sekarang baru sampai
Allah takdirkan aku datang umh mak long tanpa abah
beberapa minggu sebelum abah pergi
ada cakap dengan abah
ajak abah p pahang sama2
abah cakap Insyaallah
kalau sihat
bila tanya balik
abah cakap tengok dulu
abah macam tau2 yang abah akan pergi
Takdir Allah
aku datang pahang tanpa abah
sedih sangat
tapi apa kan daya qada qadar Allah
yang telah ditentukan

Sampai2 smalam mak long n kak ja
bawa p pasar malam kat segamat
beli2 makanan
bila tengok apa2 smua teringatkan abah
tengok ayam goreng ingatkan abah
tengok mee goreng ingat abah
tak tertanggung rasa rindu ini ya Allah

Pagi tadi Mak Long bawa p Muadzzam
beli2 barang
kemudian balik umah tido
bangun2
tengok tv
on9 ....

Wednesday, April 27, 2011

lumrah

Kalau time study
Buka buku
Mulut pun terbuka ( menguap)
Mata nak terpejam ..
Buka tutup buka tutup
Lumrah...

Kalau bukan masa untuk study
Pejam mata
Tidur x lena
asyik nak terbuka
Mengadap laptop, cekang mata
Lumrah...

Tuesday, April 26, 2011

dua rasa

Alhamdulillah, tamat sudah semester 6
Antara gembira dan sedih
Tak seperti biasa, dulu bila abes exam hepi sangat
Dapat balik umah
Jumpa mak
Jumpa abah
Jumpa adik2
Tapi kini
Antara gembira dan sedih
Dah x seperti dulu
Balik kg abah dah x da
sunyi
Yang pergi akan tetap pergi
Yang hidup perlu teruskan hidup
Demi mencari Redha Ilahi

Saturday, April 23, 2011

Terus Berdoa

Jika doa tidak dimakbulkan
jangan salahkan Allah
Ya Allah betapa kerdilnya aku
Betapa berdosa nya aku
Aku mempersoalkan kenapa doa ku tidak dimakbulkan
Ya Allah, tatkala emosiku bercelaru
tanpa sedar pelbagai kata terbit dibibirku
Ampunkan aku Ya Allah
Aku redha dengan segala ketentuan mu ini Ya Allah
Sejak abah sakit
Tanpa henti setiap hari aku berdoa
Setiap hari aku menadah tangan meminta
Agar Allah menyembuhkan
abah seperti sediakala
menjadikan abahku seperti dulu
menghindarkan keluargaku dari musibah
Namun, doa ku tidak dimakbulkan
Aku redha dengan ketentuan mu ini Ya Allah
Aku yakin
Pasti ada hikmah di masa akan datang
Yang aku x nampak
Hanya padamu tempat ku bergantung Ya Allah
Hanya padamu tempat ku meminta pertolongan
Ampunkan aku ya Allah

Teringat kembali kisah rama-rama dan bunga
Seorang lelaki berdoa kepada Allah agar diberikan
rama-rama dan bunga
Namun Allah memberikannya kaktus dan ulat
Lelaki ini sedih
Tidak faham
Mengapa pemberiannya berbeza dengan permintaannya
Kemudian dia berfikir
Allah mempunyai terlalu ramai umat untuk diuruskan
Dan dia memutuskan untuk tidak mempersoalkannya
Selepas satu tempoh lelaki ini
memikirkan semula permohonan doanya
yang telah lama dilupakan
Lelaki ini amat terperanjat apabila melihat
Dari pokok kaktus yang hodoh dan berduri itu
tumbuh pula bunga yang sangat cantik
Dan daripada ulat yang terselindung
Telah bertukar menjadi rama-rama yang cantik

Allah sentiasa melakukan semua perkara dengan betul
Cara Allah sentiasanya cara terbaik

Jika kita memohon sesuatu dan menerima yang lain dari Allah
Percayalah
Pastinya Allah akan mengurniakan apa yang dipinta pada masa yang sesuai

Allah tidak akan gagal memenuhi permintaan
Aku akan terus berdoa tanpa ragu dan mengeluh

Duri Hari ini Adalah Bunga Hari Esok...Insyaallah



................

Hati Terkenang
Mulut Menyebut
Tatkala petang begini
Dikala hujan membasahi bumi
Hati terasa sayu sekali ..
Hujan yang turun
Bersama air mata
Bibir mengukir senyum
Gelak Tawa sana sini
Siapa yang tahu
Hati menangis
Ku harap
Segalanya mimpi
Namun Kenyataannya adalah realiti

Ini Pasangannya Itu

Aku pasangannya Kau

Kau pasangannya Aku

Saya pasangannya Awak

Awak pasangannya Saya

Terasa lebih dekat jika menggunakan aku

Terasa lebih sopan jika menggunakan saya

Saya atau aku dua sebutan yang berbeza

Tetapi punya maksud yang sama

Penggunaan aku di dalam penulisan bukanlah bererti kasar

Tetapi rasa lebih dekat

Tidak bererti tidak sopan

Dengan Allah juga kita menggunakan Aku

Allah dekat dengan kita

Friday, April 22, 2011

;)

Tiada apa lagi yang bisa membuatku tersenyum
Tiada apa lagi yang bisa membuatku ketawa
Hanya deraian air mata menemaniku
Teman-tema yang sentiasa disampingku
Tidak kira suka atau duka
Hanya Allah yang mampu membalasnya
Ujian Allah datang tanpa diduga
Hanya masa dan doa jadi pengubatnya
Diri ini redha
dengan segala ketentuan Allah
Setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya ...

Panggilan Terakhir

Saya ingat lagi panggilan terakhir dengan abah, saya x sangka itulah kali terakhir saya dengar suara abah, kalau lah saya tahu, saya akan cakap puas2 dengan abah, akan sembang dengan abah lama-lama. Tapi apakan daya, semuanya dalam pengetahuan Allah. Masa nak pergi kelas hari tu mak telefon , mak cakap , abah x nak pergi berubat. Saya sedih sangat dengar, terus saya minta dekat mak nak cakap dengan abah ..

Saya : Abah, kenapa x mau berubat ?
Abah : Nanti abah pi la
Saya : Abah x sayang dkat kak ka?
Abah : Abah sayang semua anak2 abah

Masuk dalam kelas, menitis air mata, x da sapa yang nampak. Sebab memang masa tu dah ada rasa x sedap hati, dah rasa macam akan ada sesuatu yang berlaku, tapi sy diamkan saja x cerita kat sapa2. Tanpa sedar beberapa hari tu jygak asyik nyanyi lagu "bila izrail datang memanggil... Semuanya dalam pengetahuan Allah.. Ya Allah semoga sy tabah untuk menempuh ujian besar yang Allah bagi ni.. Terlalu berat Ya Allah..


Abah

Abah,

Hari ni genaplah seminggu abah pergi
Genaplah seminggu abah tinggalkan kak mak n adik2
Genaplah seminggu kak x dengar suara abah
Sebelum ni, setiap hari kak telefon abah
Kak tanya kabar abah
Tapi sekarang bila kak rindu abah
Kak dah x leh nak dengar suara abah
Kak hanya mampu berdoa
Semoga abah tenang di sana....

Wednesday, April 20, 2011

Abah

Rindu


Rindu

Rindu

.
.
.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
.

.
.

.
.
.
.

.
.

.
.
.

.
.
.
.

.
.
Rindu

Rindu

Rindu

Tuesday, April 19, 2011

Doa Anak Soleh

Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibu bapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibu bapa di alam kubur

Monday, April 18, 2011

tenang

Hari ni kak dah rasa tenang, kak dah dapat terima ketentuan Allah yang abah dah x da.. Abah, sampai bila2 pon jasa abah pada kak, sikap ambil berat abah dan segalanya tentang abah , x kan terpadam dari ingatan kak.. Walau abah dah x da depan mata kak, abah tetap dekat dengan kak, kak rasa abah x kemana-mana pun, abah tetap ada..Semoga abah tenang di sana..

Sunday, April 17, 2011

Abah, kak rindu abah

;(

Allah dah bagi petanda yang kak akan hilang abah, kak x cerita kat sapa2 pun, dekat mak pun tak.. Haritu kak mimpi abah meninggal, macam real mimpi tu, kak sedar dari tidur terus kak cakap Alhamdulillah itu semua mimpi. Tapi sekarang benda tu betul2 terjdi, bila kak jaga dari tdur kak harap sgt semua ni mimpi, abah masih ada, nak col nak sembang dengan abah, tetapi kenyataannya abah dah x da. Abah, kak dapat rasakan abah masih ada, abah ada lagi..Lagi satu beberapa minggu lepas juga kak mimpi gigi tercabut, kak pun teringat kak pernah baca kat intenet yang petanda gigi tercabut kita akan hilang salah sorang dari keluarga. Kak cuba lupakan mimpi tu, mungkin hanya mainan tdo, tetapi kenyataan betul2 terjadi kak hilang abah.. Kak x cakap kat sapa2 pun mimpi tu. Abah, kak masih rasakan yang abah masih ada ..

Ayahanda

Abah, kak redha abah dah x da, abah dah tinggalkan kak , mak n adik2.. Tapi abah, susah sgt untuk kak nak terima yang abah dah x da depan mata kak. Kalau kak x sabar x tau lah apa jadi dengan kak abah, kak x sanggup nak hilang abah. Dulu kak pernah terpikir macam mana akan jadi dekat kak kalau kak hilang abah. Tapi sekarang benda yang kak x mau dah betul2 jd. Kak x sangka secepat ini , abah pergi di saat kak n adik2 masih perlukan abah. Abah, jasa abah, sejak kak dilahirkan sampai detik terakhir abah , kak akan ingat sampai bila2.. Abah, kak janji kak akan jaga mak dengan adik2 selagi kak bernyawa. Abah Tunggu Kak....

Sunday, April 3, 2011

;)

Ya Allah, sembuhkanlah abahku, ringankan beban ibuku, permudahkanlah urusan kami sekeluarga ...

Wednesday, March 30, 2011

Budi Bahasa Budaya Kaunter

Budi bahasa budaya kita ,
Org berbudi kita berbahasa
Orang memberi kita merasa

Semua orang tdak kiralah tua, muda, kecil, besar, tinggi , rendah semua pasti pernah dengar dengan perkataan budi bahasa. Budi bahasa memang kita wajib amalkan dalam kehidupan seharian kita. Tetapi memanglah sebagai manusia biasa pasti akan lari dr melakukan kesalahan. Kadang2 x ingat yang kita terkasar bahasa, tersasul kata, tersalah bicara...Bercakap soal budi bahasa budaya kaunter, mungkin jarang kita dengar. Tetapi seseorang yang bekerja berhadapan dengan ramai orang perlulah ada budi bahasa yang baik. Kadang2 kita pergi tanya dekat kaunter apa2 pun die buat endah x endah ja , pandang pun tidak, setidak-tidaknya senyum pun jadi lah. Itu sesetengah je lah. Mungkin die stress dengan kerja yang banyak atau berhadapan dengan soalan yang sama sepanjang hari. Kalau kite yg berada ditempat die pun x tahulah mcm na kan, x boleh juga nak salahkan orang. Tu lah kan, kalau kita tengok orang yang berbudi rendah kita perlu tengok balik diri kita macam mana, kalau kita tengok orang yang berbudi tinggi contohilah dia. Memang lah kecewa bila kita tanya dengan lemah lembut sehabis tetapi layanan tak seperti yang kita harapkan. Tetapi budi bahasa budaya kaunter perlulah diamalkan.

Friday, March 25, 2011

Tuhan Berikan Aku Cinta

video

Tuhan Berikan Aku Cinta

Aritu tengok cerita La Iqra Hafiddin ada lagu ni. Rasa sayu sangat bila dengar lagu ni . Lirik lagu ni sangat menyentuh hati ..

Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

KAMI PART 1- pErTeMuaN PeRtAma

Pejam celik pejam celik dah hampir 4 tahun sy blajar di Upsi. Ini bermakna dah hampir 4 tahun jugak sy bersama dengan sahabt2 saya disini . Kemana saja kami bersama, macam2 ragam . Ke kelas bersama, makan bersama, jalan2 bersama, kadang2 tidur bersama. Tiba2 teringat pulak detik pertemuan pertama ...



Ha, yang kiri tu zatil. X jumpa pulak gambar dia dok sorang2. Tapi x pa la gambar dia dengan rumate dia pun ok jugk kan . Cute mute. Zatil ni dulu adalah jiran sy depan rumah merangkap housmet kawan sy dr matrik (berbelit pulak). So dr ctu lah leh kenal dgn cik zatil yang cute ni. Jadi bermula dari situ lah kami bersama (cewah). Masa masuk sem 1 kami berdua ja yang belum di daftar dengan kokurikulum . Kat UPSI ni memang wajib amik. Jadi kami pun berusahalah mendaftarkan kokurikulum dalam kursus kami. P amik borang , p cop2.. pandai pulak kami uruskan masa tu hehe. Lepas tu kami daftarlah kursus yang amat kami minati dan yang telah lama kami cita-citakan iaitu Pandu Puteri..... banyak lagi cerita menarik sepanjang mengambil kursus itu dan lain2, jadi yg ni nak cerita detik pertemuan pertama ..so nt plak sambung yang lain2 ...bersambung

Yang ni pulak sahida aka ida, dari kelate. Kalau ttgk muka nampak mcm orang Rawang kan ? Tapi from Kelantan OK. Kenal dengan sahida ni sebab kami berdua satu kelas bahasa inggeris masa sem 1. Mula2 kenal dia, dalam hati cakap banyak nya budak ni dah la cakap cepat pulak. Dulu memang susah ckit nakp paham loghat negeri lain. Tapi bila dah lama-lama ni dah Pro dah . Dengan ida la sy belajar makan budu, belajar makan nasi kerabu haha..serius masa dok Matrik dulu saya x pernah makan pon nasi kerabu walaupun tengok orang makan , ckit pon x teringin. Tapi sekarang minat juga makan nasi kerabu ...

Yang ni Madihah. Dah lama kenal dengan dia ni dari Matrik dulu. Kebetulan kami dapat satu U. Tapi di Matrik dulu pun memang kami dah rapat. Mula2 sampai Matrik , sy memang x da kawan, ada pun sorang ja tu pun lain kursus. Jadi bila masuk kelas tu sorang2 la, lepas tu nampak sorang budak ni tengah bersandar di kaki lima sambil pejam mata, dalam hati pun cakap " ish budak ni, kat mana2 pun bleh nak tiduq". Dah x da kawan masa tu , dengan tanpa segan silu sy pun berkenalan dengan budak tu, tetapi terus terang setiap percakapannya sy x paham tapi untuk menjaga hati sy pura2 paham...itulah dia Madihah...


Itulah kisah kami mula2 berjumpa, ALLAH telah takdirkan kami bertemu, berkawan dan bersahabat sehingga sekarang. Semoga Persahanatan Yang Terjalin ini bukan setakat sampai disini tapi hingga ke hujung nyawa ....



Thursday, March 24, 2011

Lagi-Lagi Assignment


Assignment Lagi

Lagi- lagi Assignment

Tak abes2 assignment

Selagi bergelar pelajar , tak akan pernah lari dengan assignment

Kalau nak lari jugak dari wat assignment balik kampung kerja kilang lah or p bendang atau kawen (hehe)

By doing so, x yah pikir sal assignment .....

Stressnya

Di saat-saat akhir semester 6 ni assgmnt masih bertimbun

Di saat-saat akhir bergelar pelajar pun assgment masih menggunung

Hendak x hendak kena buat jugaklah






Wednesday, March 23, 2011

Biar Busuk Di Mulut ...Jangan Busuk Di Hati...


Biar Busuk Di Mulut Jangan Busuk Di Hati (hehehe)

Pepatah baru tercipta dek kerana petai

Segalanya mengenai petai

Tidaklah pelik sekiranya seseorang sangat menggemari petai

Mungkin apabila sebut sahaja perkataan petai ada yang ketawa dan ada pula yang senyum sinis

Mengapa ?

Walaupun rasanya pahit tetapi khasiatnya yang sangat banyak

Jadi, cuba dahulu sebelum berkata apa-apa , klik sini Khasiat Petai

Antara masakan petai yang menjadi kegemaran




Ulam petai ...sedap..


Petai Jeruk ..memang baunya 'Masyaallah' tapi rasanya hingga menjilat jari hahaah

Sambal Petai

Jadi, bagi sapa yang tak suka petai

Cuba dulu baru tahu












Thursday, March 17, 2011

Jalan dan Arah !!!

Ada jugak kan orang yang amat susah untuk mengingat jalan. Walaupun die dah berkali kali lalu jalan yang sama . Hal ini bukanlah sesuatu yang mustahil terjadi dan ianya memang benar2 pernah terjadi. Ada juga orang yang pelik , kenapa si dia ni susah sangat nak ingat jalan. Kalau kita berada di tempat dia mungkin kita tahu betapa siksanya susah untuk ingat jalan. Mungkin kerana si dia ini tidak fokus semasa berjalan dan mengharapkan orang lain ketika berjalan. Mungkin jugak. Tetapi si dia ini dah berkali kali cuba untuk fokus dan cuba menghafal jalan tetapi amat sukar baginya. Kadang-kadang sehinggakan si dia ni terfikir adakah penyakit yang susah untuk ingat jalan ?? sehingga dia juga pernah mencarinya di internet tentang penyakit susah untuk ingat jalan. Dia juga pernah terfikirkan mengenai Diskleksia. Tetapi diskleksia bukanlah sukar untuk mengingat jalan tetapi kesukaran mengenal huruf, mendengar dan bercakap. Diskleksia juga sebenarnya bukanlah sejenis penyakit dan tidak perlukan ubat untuk mengubatinya , inilah pemberian Tuhan yang terus berkembang dalam diri manusia .

Bercakap soal susah untuk mengingat jalan , si dia ni sangat runsing dan susah hati sekiranya orang bertanyakan arah dan jalan kepada dia walaupun tempat yang biasa ditujunya. Jangan kita ketawakan orang seperti ini, kalau anda berada ditempatnya anda akan tahu perasaannya.
Kalau lah sesorang tinggalkan dia di suatu tempat , siksalah dirinya untuk mencari jalan pulang hahah.. Ada satu peristiwa ketika dia melanjutkan pelajaran di peringkat Matrikulasi, masa tu minggu orientasi , ketika itu si dia ni tidak ada lagi teman rapat yang boleh dia ikut kemana mana sahaja, tambah-tambah lagi sebuah matrikulasi yang dia menuntut pada ketika itu sangat luas baginya. Umpama rusa masuk kampung, dia seperti orang asing berada di suatu tempat yang sangat asing. Pada ketika itu , si dia ni berjalan seorang diri, tidak ada pun pelajar ketika itu, ialah sebab semua pelajar dah masuk ke dalam dewan kuliah untuk taklimat. Seperti hendak menangis dia mencari dewan kuliah. Dia pun terjumpa seorang wanita mungkin pensyarah mungkin pegawai dia pun x tahu , lantas bertanya

" Puan, mana kompleks Dewan Kuliah"
" Ni"

Rupanya tempat yang dia berdiri tu lah kompleks dewan kuliah. Sebesar besar alam tulisan tulis kat bangunan tu "KOMPLEKS DEWAN KULIAH". Tambahan lagi bukanlah pertama kali dia ketempat tu, dah banyak kali. Dengan menahan malu, si dia pun berjalan selamba masuk ke dewan kuliah tu. Masuk2 ke dewan kuliah dia tertinggal pulak satu dokumen penting yang perlu ada bersama ketika taklimat itu. Penuh dengan debaran, kerana dia x ingat jalan ke bilik sendiri. Dia pun berlari keluar dari dewan kuliah. Dengan memakai baju kurung, dia berlari kencang. Ada pula abang2 fasi ketika itu nampak dia berlari , seingat ingatnya abang fasi yang hensem itu berkata "lari dik lari". Betapa malunya dia ketika itu, hanya Allah yang tahu. Dia hanya berlari sedangkan dia tak ingat pun di mana biliknya. Dia berlari dan terus berlari , dan dia terjumpa lagi seorang abang hensem dan abang tu bertanya "nak kemana dik?". Dalam keadaan menahan malu , dia cakap nak balik bilik, dan dia bertanya abang hensem itu " blog C kat mana bang?". Ha?? sedangkan bilik sendiri , yang telah bermalam malam dia tidur di bilik tersebut dan bukanlah kali pertama untuk balik kebilik dia sendiri. Abang itu menunjukkan arah. Dalam keadaan kurang faham dan dia bukanlah senang senang nak ingat arah, dia terus berlari lagi. Dan sampai lah disebuah bangunan, dan terjumpa dengan kakak fasi. Kakak itu bertanya, " nak kemana dik" dia menjawab " nak balik bilik , tertinggal barang, blog C kat mana kak"?, sedangkan bangunan yang dia berdiri tu lah blog C. Dalam keadaan malu, setelah ditunjukkan arah oleh kakak tersebut, dia pun berlari kebilik. Alhamdulillah setelah pelbagai cabaran nak masuk kebilik sendri, akhirnya dia berjaya mengambil barang yang tertinggal itu. Ini bukanlah satu satunya peristiwa mengenai dirinya yang sukar untuk mengingat arah dan jalan , banyak lagi peristiwa yang dilaluinya, yang jika ingin diceritakan disini x tahulah bila akan berkesudahan. Oleh itu, janganlah pandang remeh kepada seseorang yang susah untuk ingat jalan dan arah, ini bukanlah perkara yang dibuat -buat tetapi perlu dorongan oleh semua pihak. Semoga SI DIA lebih fokus ketika berjalan.Tidak akan selamnya orang akan menemani kemana sahaja ingin kita pergi ;)

Wednesday, March 16, 2011

Eksplores


Dengan sukarela hari ini, sy menyertai ekspedisi dari upsi ke UM. Ekspedisi ini bertujuan untuk mencari sebuah bagasi yang dipercayai mengandungi pelbagai makanan tradisi ore kelate termasuklah Budu .Pengarah program ekspedisi ini ialah seorang mahasiswi upsi dari negeri cik siti wan kembang iaitu nursahida bt mat husin. Pengembaraan bermula selepas kelas Animal Fisiologi iaitu selepas pukul 10. Walaupun bas sks yang menanti depan bahtera arked adalah pukul 11.30 namun, pengarah program dan sy sendiri telah bersiap2 sejak awal pagi lagi dengan terpaksa menusuk dari pak cik guard kerana memakai seluar jeans ke kelas. Alhamdulillah tusukan itu berjaya.

Tepat pukul 11.30 bas sks yang terdiri dari 5 org peserta termasuk sy begerak. Sepanjang perjalanan kami hanya diulit mimpi indah, tidak sempat untuk melihat pemandangan diluar sana kerana mata hanya mampu terpejam. Dalam pukul 12 lebih kami tiba di stesen hang tuah. Dan sebelum pengembaraan mencari bagasi tersebut kami seinggah sebentar di TS(Time Square) untuk solat, makan dan menjamu mata. Seperti rusa masuk kampung kami tidak berpeluang untuk shopping terlalu lama kerana destinasi tujuan yang ingin dituju tidak ketahuan. Selepas kenyang makan di JoHnny, kami berangkat ke UM.



Juadah tengahari yang amat menyelerakan dan berjaya memberi tenaga kepada semua peserta


Peserta makan hingga licin pinggan , dan kemudian disudahi dengan desert yang amat sedap

Aiskrim coklat menjadi pilihan

Terlalu banyak cabaran bagi pengembaraan mencari bagasi berisi budu ini. Namun kami tekadkan jua hati kerana pengarah program. 3 Monorel berlalu di hadapan kami hanya dipandang dengan pandangan kecewa kerana terlalu crowded. Monorel yang seterusnya berjaya kami naik tapi malangnya seorang dari peserta terlepas kerana tidak berjaya berasak asak masuk kedalam monorel tersebut. Seorang peserta lain sanggup berkorban dan keluar bersama-sama dengan perserta yang tertinggal tadi, dan mereka naik monorel yang lain. Disitu dapat kita lihat pengorbanan seorang sahabat. Pengarah program tidak bimbang dengan pesertanya tetapi ketawa terbahakbahak walaupun keadaan sangat sesak sehingga menyebabkan peserta yang lain ingin marah kerana tidak dapat ketawa memandangkan dihimpit oleh ribuan manusia di dalam monorel tersebut. Setelah penat di asak-asak, setibanya kami di stesen U, untuk meneruskan pengembaraan kami terpaksa menaiki teksi. Cabaran lagi disitu apabila teksi hanya membawa 4 penumpang tetapi peserta terdiri daripada 5 penumpang sedangkan semua peserta tidak mahu berpisah. Hendak tidak hendak peserta terpaksa berpecah, dan menaiki dua buah teksi yang berbeza. Setibanya di sebuah kolej di UM, akhirnya dua bagasi berjaya ditemui. Dan budu yang terdapat dalam sebuah bagasi didapati pecah. Namun begitu kami gembira di atas pengembaraan yang mencabar ini..

p/s = Jagalah beg anda dengan sebaik mungkin selagi ia boleh dijaga


Monday, March 14, 2011

Addict

Blog, Facebook...
memang berjaya buat diriku ketagih
Kalau tak buka dalam sehari
Rasa tak lengkap hidup haha
Bukan setakat sehari
Seminit tak bukak pon
Dah rasa lain macam haha
Kalau kerja banyak setara mana pon
Facebook tetap akan buka
Memang kuatlah pengaruh facebook
Kaalau nak mulakan kerja apa2 pon
Yang first akan dibuka adalah Facebook
Sekarang ni ketagih blog pula
Erm, kawan2 yang tak pernah2 minat blog pun
dah nak wat blog
Memang kuat pengaruh multimedia
dalam hidup pelajar
Jadi bertepatanlah dengan
Kajian yang sedang kujalankan
Keberkesanan Multimedia (tiba2 ja )









Saturday, March 12, 2011

Suara Hati

Bila hati bersuara

Bila Hati Berbisik

Tiada siapa mampu menghalangnya

Mulut boleh ditutup

Tetapi hati ??

Teman suka duka

Betullah kata orang

Teman masa suka

Senang di cari

Beribu ribu diluar sana

Tapi teman

Tatkala kita menangis

Tatkala kita susah

Tatkala kita sedih

Tatkala kita memrlukan teman untuk berbicara

Tatkala kita tersungkur

Tatkala kita terjatuh

Tatkala kita memerlukan dirinya berkorban

Tatkala kita terasa dunia ini gelap

Amat sukar untuk ditemui

Satu dalam beribu

Satu pun belum tentu

Tatkala kita gembira

Teman sentiasa ada

Kadangkala Sukar untuk dibezakan

Yang mana Kaca

Dan Yang mana

Permata

Tetapi ,

Antara kaca dan permata

Kilauannya tidak sama

Semoga sentiasa dianugerahkan

Teman bak permata .....

Yang sentiasa berkilau

Menyinari hidup ini








Sunyi



Sunyi

Sepi

Terasa seperti kampung halamanku memanggil manggil

Adik-adik melambai lambai

Ombak pantai belakang rumah sperti menyebut namaku

Sunyi

Sepi

Membuatkan kurasa ingin terbang ke awan

Menjadi seperti burung

Terbang bebas kemana ingin pergi

Sunyi

Sepi

Kadangkala membuatkan ku ingin menangis

Namun air mata tidak dapat menghilangkan kesunyian ini

Sunyi

Sepi

Terasa kosong tatkala rakan seperjuangan tiada disisi

Sunyi

sepi

Seperti mahu menjerit Argggghh

Sunyi

Sepi

Namun ku tahu Allah sentiasa ada bersamaku

Dapat mengubat segala kesunyian

Sunyi

Sepi

Bisikku pada bulan

Kembalikan temanku

Kekasihku, Syurgaku

Tanpa dia malam menemaniku

Sepi memelukku

Bulan,

Jangan biar siang

Biar alam ini kelam

Biar ia sepi sepertiku

p/s = Ramai yang balik kg membuatku diri ini sangat bosan





Friday, March 11, 2011

Warna Warni Kehidupan

Hidup pernuh dengan warna, samada cantik atau tidak, itu terserah kepada kita untuk mencorakkannya.

Perkara Berfaedah

Apa lah perkara berfaedah ckit nak buat cuti2 hujung minggu ni

Kerja ada , tp x begerak pon

Ramai orang balik kg, jadi mood pon ada kat kg

Tiba2 plak tket abes nak balik kg , sabar ja lah lagi pon minggu lepas dah balik

Nak kuar jaln2 pon x tau nak gi mana

so kerja nya termenung je lah ... ;)

Wednesday, March 9, 2011

Alhamdulillah

Syukur Alhamdulillah. Abah tersayang dah bleh keluar wad esok. Senang rasa hati. Masa abah masuk wad aritu, hanya Allah yang tau perasaan ni, rasa gelap dunia, patah kaki , x tau mcm na . Harap Abah akan sihat smula mcm sedia kala. Kak sayang Abah :)

Tuesday, March 8, 2011

Dari Utara Ke Timur

InsyaAllah dalam bulan 5 ni akan berkhidmat sebagi guru praktikal di SMK Kedai Buloh Kota Bharu Kelantan. Jauh merantau kali ni, x pa la jauh perjalanan luas pengalaman. Kalau ikut kehendak hati memanglah nak berpraktikal di negeri sendiri. Tapi x da pilihan , segalanya diuruskan oleh lecturer, so ikut je lah. Bedebar juga nak jd cikgu ni. Harap dapat jlnkan tanggungjawab sbagai seorang guru dengan baik

Hari Wanita

Hari wanita sedunia rupanya hari ni, x tau pulak ...Selamat Hari Wanita untuk semua insan yang bergelar wanita...


Blog walking td tjumpa ni :

Lima keistimewaan wanita.


-Tahu tak wanita yang soleh itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

-Sifat penyayang wanita yang lebih kuat daripada lelaki membuktikan doa mereka lebih mudah dimakbulkan. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

-Benda yang semua orang Islam tahu, syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

-Apabila seseorang wanita mula sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

-Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya sama seperti orang yang menangis kerana takut akan Allah. Dan orang yang takut akan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya


Lima kelemahan wanita.


-Aurat wanita amat susah dijaga dan sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk menjaganya.

-Wanita tidak boleh menjadi ketua mahupun imam kepada lelaki kerana mereka tiada ciri-ciri kepimpinan di dalamnya.

-Wanita wajib taat kepada suaminya tidak kira seteruk mana pun suminya itu, tetapi lelaki tidak perlu taat kepada isteri. Sehinggakan mahu keluar rumah pun, si isteri perlu meminta izin dari suami terlebih dahulu.

-Waktu untuk wanita beribadah lebih sedikit daripada lelaki kerana kesihatan mereka.

-Wanita lebih ramai di neraka berbanding lelaki, mungkin disebabkan kuantiti mereka yang ramai.